vrijdag 31 december 2010

Compressietest

Koelvloeistof
Als als de motor loopt en je houdt je hand in de stroom van de uitlaat, dan ruik je de koelvloeistof.
Niet goed dus.
Om te beginnen doen we een compressietest. Dat meet de druk in de kop van de cilinders. En we willen graag weten of de druk in de vier cilinders gelijk is, of dat er afwijkingen zijn.

Compressietest
Zo'n compressie test is eigenlijk heel simpel:
1. vervang de bougie door een aansluitnippel met een slag en een drukmeter;
2. laat de motor een aantal slagen op de startmotor draaien;
3. herhaal dat voor iedere cilinder en noteer de waarden.

We hebben een compressietestset bij Vocor aangeschaft. Voor €27,50 ben je klaar.

In de foto's en het filmpje hieronder zie je hoe het werkt.

1. bougie er uit.
2. de compressietestset
3. de nippel met bougieschroefdraad, slang en drukmeter.
4. klaar voor gebruik.
5. voorkomen dat de motor start: kabel op de bobine los.

6. en zó werkt het.

Vooraf:
- motor twee minuten warm laten draaien;
- gaspedaal eerst helemaal intrappen, anders krijg je een te lage waarde.


Resultaat
Na het meten bleken alle cilinders een druk van ongeveer 10,5 bar te hebben.
Of dat een juiste waarde is weten we (nog) niet, daarvoor hebben we het zojuist bestelde LandCruiser werkplaatshandboek nodig.
We weten nu wel dat de cilinderdrukken onderling niet afwijken. Dat is goed nieuws.

Wat ons wel opviel was dat één bougie een wit uitgeslagen elektrode had, en de anderen zwart.
Dat gaan we verder uitzoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten