dinsdag 1 januari 2013

Woestijn Oman off road.

Een relatie werkt in Oman. Op vrije dagen gaan ze in de woestijn rijden.
Dit is wat hij schrijft over off roading:

"Het wordt geen Hummer [...]. Het wordt een Nissan X-Terra (off-road versie). 
Eerst wilde ik een Toyota Prado, maar die wordt hier (in tegenstelling tot de rest van de wereld) niet standaard geleverd met meer dan twee airbags. Ongelooflijk, maar waar.  95% van de Toyota off-road auto’s komt hier nooit off-road dus dan zou ik zeggen dat airbags nog belangrijker zijn. 
Andere merken waaronder Nissan leveren die standaard safety features wel. V.w.b. off-road merken zijn er maar drie die ook echt off-road auto’s maken. Toyota, Nissan en Jeep (en een verdwaalde Hummer) is wat hier off-road te zien is. De rest loopt vast zodra de wielen diep zand raken. 
Het is bijvoorbeeld heel raar dat vrijwel alle 4x4’s niet zijn voorzien van een diff-lock op de achteras. Als je die niet hebt, dan zit je continu tot je assen vast.

Ik ben hier twee weken geleden met 30 Omani de bergen ingetrokken met een stuk of 20 off-road auto’s en heb nu gezien hoe zwaar die wagens worden belast. Niet normaal is dat. 
Toen wij die off-road clinic hadden, werd daar door de instructeurs gezegd dat je obstakels langzaam en met rust en beleid moest nemen. Als het eeecccchhhhhttt niet anders kan, dan doen ze dat hier ook (anders gaan er dingen kapot), maar voor de rest knallen en raggen ze zo hard als het kan. 
Niet helemaal mijn stijl (“beetje” gevaarlijk), maar wel mooi om te zien. Dit is de groep: [zie video]. 
Er zijn er een paar bij die echt goed kunnen rijden. De rest vloert vooral het rechterpedaal. Wel een hoop lol om met al die kerels op stap te gaan. ’s Avonds bbq met allerlei Omaanse liederen bij een groot vuur.".


Geen opmerkingen:

Een reactie posten