zaterdag 30 maart 2013

Lier


Alleen achtergelaten
Na twee keer de basistraining terreinrijden op Furstenau zag ik het al voor me. Per ongeluk achtergelaten, helemaal vast in de modder, uit het zicht in de zandgroeve, tegen de schemering, een dicht regengordijn en het steeds dichterbij komende geratel van de enorme tank die daar ook rond rijdt ;-)

Lier!
Dat nooit. Vandaar dat de gedachte opkwam om geheel zelfredzaam te worden.
En wat heb je dan nodig: jawel, een lier. Die gedachte was al veel eerder opgekomen (jongensdroom), maar ik had nooit een passend excuus weten te bedenken :-)
Maar met het komende Furstenau-weekeinde in het achterhoofd was het excuus daar. Want naast het redden van mezelf kan ik dan ook mooi vastzittende Cruizerridders en dito jonkvrouwen redden.

Maar welke?
Vol goed moed startte ik het selectieproces. Ik vermoed dat ik inmiddels het meest belezen  lierclublid ben ;-)
De opties leken dit:
- of ik koop een goede, ben 1.000 euro kwijt en heb onvoldoende geld voor benzine om in Furstenau te komen.
- of ik koop drie Chinese exemplaren voor ieder 333 euro die bij het derde gebruik zo ongeveer in onderdelen uiteen ploffen. Waarbij de mogelijkheid dat ik bij het eerste gebruik door een losschietende stalen kabel op z'n minst één vitaal lichaamsonderdeel kwijt zou raken zeker niet denkbeeldig was.

Goed en goedkoop?
Er moest een betere oplossing zijn. Na het zoveelste review kwam ik bij de CTA 12000. De review was redelijk lovend (maar of deze geheel onafhankelijk is weet ik niet...).
Een betaalbare "winch" voor minder dan 400 euro (€381 om precies te zijn, inclusief BTW).
5,5 ton trekkracht, 26 meter kabel (te lang volgens de deskundigen, maar inkortbaar) en ruim 40 kilo zwaar.

Geen lichte jongen, de specificaties tref je aan het einde aan.
Vlak voor de eerste witte Paas uit m'n leven kwam ik op de website van Roan 4 x 4 terecht die deze lier te koop aanbiedt.
En aangezien het Fursenau-weekeinde nog maar een week weg is hebben zoon en ik 'm vandaag opgehaald.

Roan 4 x 4
Dat wil zeggen: nadat we Roan 4 x 4 hadden gevonden. Want op de plek die het navigatiesysteem ons beloofd had was geen Roan te vinden. 100 meter verderop wel.
En kijk, zo'n bedrijf als Roan neemt zichzelf serieus. Niet aan een verharde weg, die komt nog een keer. Zo hoort dat.

Klein
Bij Roan voelde ik me klein worden. Ik dacht dat ik veel van lieren wist. 
Klopt niet. Zij weten het echt.
Dit zijn de echte mannen die zelfs die tank in Furstenau nog uit de zandgroeve kunnen lieren.
Kort samengevat: prachtbedrijf. Gewoon mensen die hun vak kennen en het ook zelf beoefenen.
Kleine omissie: ze verkopen terreinwagens. Land Rover Defenders! Geen Cruizer te bekennen.
Als ze groter gegroeid zijn zal dat inzicht vast nog wel komen ;-)

Even er op schroeven
Tijd om de lier er op te schroeven.
Makkie toch? Nou... Zoon gaat de komende dagen aan de slag met een stalen plaat die we op het chassis van de Cruizer schroeven.
Hoe dat gaat zullen we je laten zien.

De foto's van de lier. Op een foto klikken geeft een vergroting.
Aan het eind tref je de sespecificaties van de lier aan.

De CTA 12000, vooraanzicht.
De achterkant met de vingerdikke aansluitkabels.
De kabel zelf.
Ik ga vast nog wel bedenken waar die hefboom voor is...





































En hier loopt de kabel doorheen.
En je gelooft het niet: met bedrade èn draadloze afstandbediening!
...en het ziet er allemaal robuust uit. Over een week hebben we de eerste ervaringen en daarna zal de tijd leren wat de kwaliteit is...
Dit moesten we hebben: een snatch. Alleen voor dat woord al: snatch. Prachtig :-)
Het is een katrol die je met een band aan een boom hangt waardoor je om een hoekje kunt trekken.

De specificaties:
  













2 opmerkingen:

  1. Ik ben benieuwd naar je ervaring met deze lier. Kan je er meer over vertellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Sem,

    We hebben de lier inmiddels ruim vier jaar. Hij ziet er allanh niet meer zo mooi uit als "uit de doos", zoals je hierboven ziet.
    Wat roestig en ook de kabel is wat bruin uitgeslagen.

    We gebruiken 'm incidenteel, echt maar enkele keren per jaar. Maar... hij staat dag in dag uit in weer en wind en doet het nog steeds als de beste.

    Dus... voor incidenteel gebruik over de jaren heen: prima. Geen idee hoe de lier zich gedraagt bij intensief gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen