Een lier kopen is één. Een lier plaatsen is twéé. Er zullen ongetwijfeld standaard steunen voor te koop zijn, maar niet bij de leverancier waar we de lier kochten.
Bovendien: zelf je lier inbouwen is natuurlijk veel stoerder :-)
Het ontwerp van de liersteun en de bouw ervan is door Tycho gedaan (21, autoHTS).
Dit zijn de foto's van het maken van de liersteun en de inbouw van de lier.
Hier gaan we de lier plaatsen. Weggewerkt achter de bumper.
Gezien vanaf de onderkant. Aan de stalen balk zit links de bumper vast.
De stekker is van de straalkachel die binnen zit. Deze LandCruiser RJ70LV is vanuit Nederland naar Zweden geëxporteerd en later weer terug.
We kochten het benodigde staal bij Kelders
in Boxmeer. Daar kost staal nog gewoon €1,50 per kilo.
En als je
"tweedehands" staal koopt ben je voor 60 eurocent per kilo klaar. Kijk,
dat zijn nog eens prijzen.
Het ijzer is op maat gesneden met een slijpschijf.
De overeind staande delen komen links en rechts tegen de chassisbalk waar de bunper aan vast zit.
En dit is de onderkant van de liersteun. Dit moet de kracht van de lier kunnen weerstaan, zo'n 6.000 kilo.
Het staal is 6,3 mm dik. Dat kan tegen een stootje.
De chassisbalken links en rechts, met de steunen om de bumper aan te bevestigen.
De plaatsing op proef van de liersteun.
...met daarop de lier.
Het boren van de gaten waarmee het platform onder tegen de chassisbalken wordt gebout. Er zit al schroefdraad in de chassisbalken.
Inmiddels heeft Tycho de gelegenheid te baat genomen om de bumpersteun te poedercoaten. Die gaat voorlopig niet meer roesten.
De maat nemen van de opstaande steun die links en rechts tegen de chassisbalk komt.
De opstaande steunen links en rechts zijn vastgelast en de gaten die corresponderen met de schroefgaten in de chassisbalken zijn geboord. Nu worden de gaten voor de lier zelf afgetekend en geboord.
Wordt vervolgd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten