zaterdag 15 januari 2011

Koppakking vervangen, stap-voor-stap. Deel II: het kleppendeksel.

De volgende stap op weg naar het vervangen van de koppakking of het repareren van de kop: het er af halen van het kleppendeksel.

Maar daar moet dan wel eerst het een en ander voor verwijderd worden.
Te beginnen met de verdeler en de bougiekabels.

Eerst de bougiekabels. Geleerd van eerdere ervaringen met de Porsche 924 van S. labelen we de aansluitingen en de kabels nu vooraf goed.
Een overzichtfoto.
Een handige verdelerkap, met de nummers er al op.
Zelfs de bougiekabels hebben een nummer.
Voor de zekerheid hebben we de bougies genummerd. Weinig extra werk, en  het bespaart bij het weer aansluiten veel tijd.
...en de bougiekabels kunnen los.
De kabel van de contactpunten naar de bobine. Bij deze Toyota is alles doordacht. De kabels zijn voorzien van waterdichte stekker en contrastekker en zijn eenvoudig los te halen.
Hier zie je zo'n (groene) stekker-contrastekker.

Stekker uit de bobine (rechts). 
De oliepeilstok er uit.
De vacuumslangen zijn gelabelled en worden van de distributeur afgehaald.
Om het ontstekingstijdstip te kunnen vervroegen of te "verlaten" kan het huis van de distributeur een beetje draaien. Dat is hier gemarkeerd.
Bout nummer één van de distributeur gaat los.
Nadat de bouten los gemaakt zijn kan de hele distributeur er uit getrokken worden.
Zo ziet de aandrijfas van de distributeur er uit.
Om vuil te voorkomen gaat er een schone doek in het gat.
De slang voor de olietoevoer op het kleppendeksel wordt losgemaakt en verwijderd.
De gaskabel wordt van de steun op het kleppendeksel losgemaakt.
De vier bouten op het klappendeksel worden losgemaakt en verwijderd.
De rubberringen zitten behoorlijk "vastgeplakt". Het lukte ons ze los te maken door naar boven te trekken en te draaien.
En jawel: het klappendeksel kan er af getild worden!
En zo ziet dat er dan aan de bovenkant uit. Met een klik op de foto wordt het beeldvullend.
---volgende keer meer---

1 opmerking: