zaterdag 22 januari 2011

Koppakking vervangen, stap-voor-stap. Deel V: de koppakking verwijderen

Nu de kopbouten er uit zijn gaan we verder met het weghalen van de kop en de koppakking.

Dirk is de man van de praktische oplossingen. De aanslag op de kopbouten laat los met ammonia.  
We hebben wel eerst de kopbouten genummerd, zodat we ze later in hetzelfde gat kunnen gebruiken, dat past het best.

De genummerde bouten in een pot met ammonia.





































Een trosje kopbouten :-D
Intermezzo: de motorverwarming. Hoe het precies werkt weet ik (nog) niet.
De tuimelaars gaan er uit.
En zo zien die er van dichtbij uit.
Het wordt leger en leger... 





































Een fraai gezicht: in het midden de nokkenas, en daar omheen zes van de acht kleppen die met veren tegen de onderkant kan de cilinderkop worden gehouden.
De aardedraad van het motorblok gaat los.

En dan is het zover: de kop kan van het onderblok af.
Het Toyota handboek waarschuwt om erg goed op te passen het vlak tussen kop en onderblok niet te beschadigen.
Dit is een plaats waar een schroevendraaier tussen gezet kan worden.
Et voila: het onderblok met de vier cilinders.
De linker (en dus ook de rechter) cilinder staat keurig op het bovenste punt (BDP = Bovenste Dode Punt)
Dirk inspecteert de koppakking.
...en geeft een toelichting.

Veel ruimte nu in het motorcompartiment...
Tijd om de koppakking er af te halen. Dirk raadde om aan om daar het brede mes van een schaaf voor te nemen. Reden: minder kans om te kantelen en krassen te maken.
Weet je nog dat de schroefdraad van kopbout 8 onder de smurrie zat? Dit is de koppakking bij bout 8.
Maar of dit nu de reden is dat er koelvloeistof in de cilinder komt?
Met een koppakkingschraper (Brezan ~€14) maken we het oppervlak schoon.
Met een stofzuiger halen we meteen het schraapsel weg.
Op aanraden van Dirk hebben we de schroefgaten gevuld met ammonia om deze goed schoon te maken.
Met een stuk keukenrol halen we de smurrie er uit.
Na een uurtje schrapen begin het oppervlag er aardig schoon uit te zien.
De cilinders hebben we beschermd met -je raadt het al- keukenpapier...
En dan verder met de kop zelf. Die moet ondersteboven, maar daarvoor moest eerst de olie die er nog in stond er uit.
Dat hebben we weer met de keukenrol gedaan.
De hijsbeugel er af, dan gaat het op de kop leggen gemakkelijker.
...en zo ziet de onderkant er uit.
Oftewel: hier kijk je tegen de cilinderkop aan.
En daar vallen twee dingen op.
De eerste: let op de bougie.
De eerste, vervolg: drie bougies zitten tot aan de rand van de cilinderkop, maar deze zit een halve centimeter dieper. Geen idee waarom...
En helaas, dit is een ernstige kopbeschadiging.
In het rood ziet je dat er een deel uit de bovenkant van een koelkanaal ontbreekt.

Erger is dat je tussen de rand van de cilinder en het koelkanaal een klein groefje ziet (in het groene gedeelte). Hier komt dus de koelvloeistof in contact met het hete en onder hoge druk staande mengsel in de cilinder.
Dit verklaart de witte damp uit de uitlaat.
Nog wat verder uitvergroot, maar niet meer helemaal scherp.

We hebben navraag gedaan bij onze allesweter Hubert, en dit is zijn reactie:

"Dat is een tegenvaller, er is heel lang doorgereden met de lekke koppakking. De warme gassen hebben een stuk van de kop weg geërodeerd. Dat ga je met een nieuwe pakking niet meer oplossen.

Niet alles is  verloren, loop eens een revisiebedrijf binnen met de cilinderkop. Hij moet gelast worden en daarna weer gevlakt (bij het lassen trekt hij krom).
Ik heb echter veel slechte ervaringen met revisiebedrijven, je wil niet weten hoe veel er gesloopt kan worden onder het mom van een revisie.

Voor revisiewerk rijd ik tegenwoordig naar Hilversum:
http://www.motorenrevisie-frank.nl/
Levert goed werk af, en ik heb al zo veel mis zien gaan dat ik de weg naar Hilversum er voor over heb."


Dirk heeft met zijn macrolens deze foto gemaakt.

--- volgende keer meer---

1 opmerking:

  1. Weer een stap verder. Jammer dat de conditie van de kop tegen valt. Lijkt me dat die wel te redden is. Eventueel vragen om de plek waar je denkt dat het scheurtje zit te magnafluxen. Dan kan exact worden vastgesteld óf er een scheurtje is, of dat er alleen sprake is van een krasje.
    Wat betreft de motorwarmer, dat is in feite niet meer dan een dompelaar, zo'n ding dat je in een bak water houdt, aansluit op de stroom en dat vervolgens heet wordt. Of vergelijk het met een verwarmingselement in bijvoorbeeld een (vaat-)wasmachine. In koude landen (Scandinavië) zitten die in vrijwel elke auto en zijn ze betrekkelijk goedkoop en in elke onderdelenzaak verkrijgbaar.
    Je haalt een vriesplug uit het blok en slaat het element (het is een beetje taps) in de opening totdat het vast zit. Installeer de bijgeleverde voeding met een stekker en je kunt het spul met een verlengsnoer aansluiten op de stroom. Om een blok op te warmen als het echt koud is heb je wel een paar uren nodig. Gedurende de wintertijd in bijvoorbeeld Noorwegen sluiten ze het spul meestal meteen aan als de motor wordt afgezet, die blijft dan redelijk op temperatuur.
    Groet, Ron

    BeantwoordenVerwijderen