vrijdag 21 januari 2011

Koppakking vervangen, stap-voor-stap. Deel IV: de kopbouten verwijderen.

Tijd om de kop er af te halen. Maar... later willen we de kop er weer precies op dezelfde manier op zetten.
Want anders...


Daarom gaan we dat goed vastleggen.
De ketting die je in het gele vlak ziet is de distributieketting. Die drijft de nokkenas aan, die zie je in het rood.
Onder in de motor zit deze ketting aan de krukas vast. En aan de krukas zitten ook de cilinders.


Het werkt zo (heel erg versimpeld...):
1. de zuiger gaat omhoog
2. de krukas draait en de ketting zorgt er voor dat de rode nokkenas draait
3. de bruine tuimelaar trekt de inlaatklep die er onder zit open, en er stroomt een benzine-luchtmengsel de cilinder in;
4. de zuiger gaat verder omhoog, de nokkenas draait, de klep sluit, en (bijna) op het hoogste punt steekt de bougie de boel in brand;
5. de zuiger schrikt daar enorm van ;-) en gaat door de druk van de ontploffing weer naar beneden;
6. de nokkenas draait verder, een andere tuimelaar opent de uitlaatklep, en het verbrande benzinemengsel stroomt de uitlaat in.


Is dit nu interessant om te weten als de de kopbouten er uit wilt draaien?
Nee. vergeet dit maar.
Ja. Want als die distributieketting ook maar één tandje verschoven is, dan gaan de kleppen te vroeg of te laat open en ontsteekt te bougie te vroeg of te laat.
Resultaat: bij een tandje gaat de motor waarschijnlijk hortend en stotend lopen. Maar o wee als de ketting méér tandjes verschoven is, dan... gebeurt er niets meer: de motor vertikt het.


En waar is dit hele verhaal nu voor: we kunnen er maar beter voor zorgen dat die ketting over precies dezelfde tandjes blijf liggen...
Hoe krijgen we het nu voor elkaar dat we later weer alles precies op dezelfde manier in elkaar kunnen zetten?


Daar gaan we.
We zetten de zuiger in de eerste cilinder helemaal bovenin.
Daarvoor gaan we helemaal onderin de motor naar een wiel dat op de nokkenas zit. En daar zit een markering in.


Die zie je hier.
In het rood het onderste deel van de motor waar de krukas in zit.
In het geel het wiel met de marketing. Die hebben we met een zwarte stift beter zichtbaar gemaakt.


Dat markeringpunt moet bovenin komen. Daar hebben we rechts al een grote moersleutel op de moer die op de krukas zit geplaatst.
De moersleutel op de krukas. Rechts de bladen van de ventilator.
Het zwarte markeringpunt moet precies bij de 0 staan. Dan staat zuiger 1 precies helemaal boven in de cilinder.










































































Zelf bedacht: om te voorkomen dat we de ketting later niet op dezelfde plaats op het tandwiel krijgen hebben we de ketting aan het wiel vastgezet met straps (van die plastic trekbandjes).






































































Tijd om het tandwiel los te halen. Dat blijft straks achter terwijl "de kop" samen met de nokkenas, kleppen en tuimelaars we omhoog afgehaald wordt.
Bout er uit...
Tandwiel er af. Je ziet dat het er maar op één manier op kan.
Een sfeerfoto. Klik er op voor nog meer sfeer ;-)
Hier is het tandwiel met ketting naar voren getrrokken. Ook hier kan het maar op één manier teruggezet worden.
So far so good...
Over het blok loopt de gaskabel. Die maken we los.
...en deze vacuümslang moet ook los.
Klemt een beetje, maar je kunt de slang zo lostrekken.
Het wordt saai, nog een slangetje. Gewoon lostrekken.
Maar NIET vergeten te labelen!
En nog wat stekkertjes losmaken.
Stekkertjes, stekkertjes, stekkertjes, allemaal losmaken na ze eerst "geletterd" te hebben.
...en nog een "losse" draad. Die kan zo losgetrokken worden.
En dan ziet de kaalslag er zo uit.
Tijd om te gaan doen waar we voor kwamen: de kopbouten er uit draaien.
Maar dat moet wèl met beleid. Zo maar willekeurig de bouten er uit draaien leidt waarschijnlijk tot een gescheurde kop.
Tijd voor wat papieren advies van Toyota.
We volgen de wijze raad van Toyota en beginnen met de bout die helemaal voorin zit, nog vóór het tandwiel.
De foto is niet helemaal scherm, maar ons doel is duidelijk: de bout in het geel.
En vervolgens bout 1 t.m. 10 loshalen. MAAR: in een aantal keren. Dus eerst 1 een klein beetje los, dan 2, dan 3, enz. tot en met 10.
Dan 1 nog een klein beetje meer los, dan 2 een beetje meer, enz.
Wij hebben het in drie slagen gedaan.


Hier wordt nummer 1 iets los gedraaid. Zoals je ziet hebben we een stevige moersleutel, want de bouten zitten aardig vast.
En hier zijn we bij nummer vier (dat rijmt :-)
Een aantal bouten ging er soepel uit. De schroefdraad ziet er dan zó uit.
Maar bout nummer 8 had er geen zin in. Die ging er met heel veel moeite uit.
Er daar zag de schroefdraad er zo uit...
Navraag bij Ferry en bij LandCruiser-forum-Ron (beiden dank!) leerde ons dat dit het recept is om zo'n aangeslagen bout te bakken. Overigens ook dank aan Mark voor informatie over de bouten zelf!


Men neme een toefje motorolie, een mengseltje benzine-lucht en wat drupjes koelvloeistof.
Dat perse men goed samen.
Vervolgens steke men dit aan (daar hebben we de bougie voor ingehuurd :-).
Het resultaat is de zwarte smurrie die je op de schroefdraad ziet.


En omdat de koppakking stuk is komt dit ook bij de bout terecht.
We gaan proberen dit met een borstel te verwijderen.


Ook het schroefgat zit vol met deze aanslag. Daar gaan we een tap (dat is een soort bout met een scherpe draad aan de buitenkant) met de juiste buitendraad in draaien, in de hoop dat de troep loslaat...


---volgende keer meer---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten