Zoals je in het vorige deel zag is het niet best met de cilinderkop. Er is een verbinding tussen de cilinder en een koelkanaal, en dat veroorzaakt de witte rook uit de uitlaat.
Bij het revisiebedrijf bleek dat er meer aan hand is: er zijn flinke beschadigingen op het oppervlak, delen zijn weggevreten.
Waarschijnlijk is dat veroorzaakt door de koelvloeistof die 25 jaar lang op de koppakking ingewerkt heeft. En toen daar vervolgens slijtage in ontstaan is hebben de uitlaatgassen via de koppakking een weg naar buiten gevonden en is de kop geƫrodeerd.
Maar ik loop op de zaken vooruit.
Eerst moest de cilinderkop naar Motorrevisie Frank in Hilversum.
Alleskenner Hubert heeft veel ervaring met revisiebedrijven, en Frank is een bedrijf waar hij vertrouwen in heeft.
Hij heeft slechte ervaringen met andere revisiebedrijven die "bij het reviseren meer schade aanrichten dan ze verhelpen".
Eerst moet het inlaatspruitstuk (geel) er af. Dat is het gedeelte dat normaal onder het grote zwarte luchtfilter zit. Verder zit daar onder andere de carburateur in.
In het inlaatspruitstuik wordt met lucht gemengde benzine naar de cilinders geleid.
Voor de revisie moet het inlaatspruitstuk er af. Hier zie je de onderkant.
Daarvoor moeten de "rode" bouten er uit gedraaid worden.
En dat gaat simpel met een moersleutel.
Vervolgens gaat de pijp die de koelvloeistof aanvoert er af.
En die zit ook nog een keer aan de zijkant vast.
Volgende stap: de klep van de EGR (Exhaust Gas Recirculation) er af.
En dan zit dit er nog aan vast. Geen idee wat het is... Er zitten drie vacuĆ¼mslangen aan.
In ieder geval: het moet er af.
Maar eerst labelen en dan de slangen er af.
Het is zover: het inlaatspruitstuk kan er af!
Er staat het inlaatspruitstuk dan. Werkeloos wachtend op betere tijden...
"Het" ziet er uit als de bovenkant van een duikboot. En het moet er af. Een sleutel 12 doet wonderen.
Hier verdwijnt de pakking van het inlaatspruitstuk naar de eeuwige pakkingjachtvelden.
En dit zijn dan de eeuwige pakkingjachtvelden ;-)
De pakking (rood) van de benzinepomp had dapper stand gehouden, maar geeft zich hier gewonnen aan de pakkingschraper.
Het deksel op de kopse kant van de cilinderkop gaat er af.
De grote striptease is ten einde. Dit is de naakte cilinderkop. Tenminste, aan deze kant, want aan de andere kant zit de nokkenas er nog op.
Natuurlijk heb je goed opgelet. Toch? Ok. Waar zijn de bougies er uit gegaan?
Niet dus, dat gebeurt hier.
Alleskunner T. toont zich hier zijn timmerkunsten: een verzendkrat.
Sommige dingen gebeuren echt aan de keukentafel :-D
Klaar voor verzending...
---volgende keer meer---
Geen opmerkingen:
Een reactie posten