zaterdag 15 januari 2011

Koppakking vervangen, stap-voor-stap. Deel I: de luchtinlaat.

Waarschuwing vooraf
Let op:
1. we zijn beginnende sleutelaars, geen professionele monteurs. We doen dit voor het eerst, dus in de beschrijving die hierna volgt kunnen fouten zitten.
2. het hebben van een werkplaatshandboek voor dit type motor is uitermate handig.

Waarom?
We hebben een LandCruiser LJ70RV gekocht die grote wolken witte damp uit de uitlaat blaast. Als je je hand op enige afstand in die damp houdt, dan wordt deze nat. Het ruikt naar koelvloeistof.
We hebben vele forums gelezen, en het lijkt of er twee mogelijkheden zijn: een kapotte koppakking, of erger, een kapotte kop.



We hebben besloten deze zelf te gaan repareren, en daar is dit een verslag van. Het is een stap-voor-stap fotoverslag.

Voor wie?
Zelf hebben we beperkte ervaring in het sleutelen aan auto’s. Dit verslag lijkt me daarom geschikt voor beginnende sleutelaar.
Aan de andere kant: ik doe dit samen met mijn zoon die tweedejaars HTS Autotechniek doet, dus dat helpt natuurlijk wel.
De foto's zijn stap-voor-stap. Is het teveel detail? Gewoon overslaan.

Welke motor
De motor waar we aan sleutelen is een Toyota LandCruiser, 2.4 liter benzine. Een recht-toe-rechtaan 4-cilinder in lijn. De motor is van het type 22R.
De verslag lijkt me in wezen geschikt voor alle  4-cilinder lijnmotoren, maar wel met de aantekening dat de foto’s allemaal van de 22R-motor zijn.

Wat heb je nodig?
Door mijn beroepsdeformatie (ik ben projectleider) wil ik altijd eerst weten wat ik wil bereiken.
In dit geval natuurlijk,  hoe kom ik van…
A: kapotte motor met die wolken witte damp uit de uitlaat,
naar
B: ikzelf achter het stuur met een smile zonder een straat achter me die wit staat van de damp.

Allereerst natuurlijk de juiste informatie (yep, ik ben projectleider in de automatisering).
Die hebben we gevonden in twee boeken. Die zie je beide in een vorig deel van deze blog.
Het “Toyota 21R, 22R Engine repair manual” van 1987 geeft de meeste informatie.

De stappen
Om bij de cilinderkop te komen gaan we de hierna opgesomde stappen uitvoeren (bron het Toyota 21R, 22R Engine repair manual).
Dit zijn de hoofdlijnen, later laten we met foto’s zien wat we precies doen.
1.      voorbereiding
2.      verwijderen van alles boven het motorblok, met name het luchtfilter
3.      verwijderen van de oliepeilstok, de verdeler en de bougies;
4.      verwijderen van het kleppendeksel;
5.      verwijderen benzinepomp met bijbehorende aansluitbuis;
6.      verwijderen waterslang van het inlaatspruitstuk;
7.      cilinder nummer 1 op bovenste dode punt zetten. Dat doen we met de markering op de krukas;
8.      markering zetten op de distributieketting, zodat deze later in precies dezelfde stand terug geplaatst kan worden.
Verder het verwijderen van het tandwiel waar de distributieketting over loopt.
9.      het verwijderen van de cilinderkop zelf. Het verwijderen van de bouten moet in een bepaalde volgorde.

Gereedschap
Zover als we nu kunnen bepalen hebben we dit gereedschap nodig:
-         de juiste moersleutels;
-         bij het in elkaar bouten een momentsleutel om de bouten met de juiste kracht te kunnen aandraaien;
-         een schraper om de oude koppakking weg te krabben;
-         natuurlijk een nieuwe koppakking, en de andere pakkingen die nodig zijn om de boel weer in elkaar te zetten;
-         een vlakke rei (soort liniaal) om te kijken of de kop nog vlak is, en een voelermaat om eventuele ruimte onder de rei te meten. Vooralsnog proberen we het met de vlakke kant van een waterpas;
-         een spray om te kijken of er scheuren in de cilinderkop zitten;
-         verder ongetwijfeld ook de standaard gereedschap zoals schroevendraaiers en tangen;
-         zo ver als ik nu vooruit kan zien is er geen exotisch gereedschap nodig.

De voorbereidende werkzaamheden: luchtfilter verwijderen
Wat we precies gedaan hebben kunnen we natuurlijk opschrijven, maar met foto’s zegt het meer. Denk ik.
Vandaar het hier volgende stapsgewijze fotoverslag. Veel foto's zijn wat grofkorrelig. dat is minder mooi, maar er was weinig licht. Flitsen gaf teveel schaduw.

Als je op de foto klik krijg je 'm "beeldvullend".

De plaats waar het gaat gebeuren.
De motorkap zit in de weg. Maar die is met het losschroeven van vier bouten te verwijderen. Doen we even :-)
Links zie je de sticker met daarop het type LandCruiser: RJ70
Geen superplaats voor de onderdelen, maar bruikbaar.
Komt wellicht later nog van pas, vandaar een foto.
"Vacuum hose information". Schematisch de manier waarop de vacuumslangen aangesloten zitten. Nog geen idee waar het voor is, maar dat komt wel.
Zonder motorkap. Dat geeft ruimte. En licht!
Eerst de spanning er af.
En de plus-pool los. De rode draad gaat naar...
...een acculader. Deze LandCruiser komt uit Zweden, en bij lage temperaturen is het handig om altijd een helemaal geladen accu te hebben.
Tijd voor de handleiding.
Met daarin: "hoe verwijdere men een cilinderkop".
Losmaken van het uiteinde van de luchtinlaat.
Je kunt de losgemaakte bouten natuurlijk apart bewaren. Wij laten ze zoveel mogelijk op de goede plaats zitten. Scheelt later zoekwerk.
Volgende stap: losmaken van het verbindingstuk in de luchtinlaat.
Aan de onderkant van de inlaat van het luchtfilterhuis (de grote ronde koektrommel) troffen we dit aan.
Dit is onderdeel van de EGR (Exhaust Gas Recirculation). T.-de-autoHTS'er wist precies wat het was (Wikipedia ook, klik hier).
Mijn conclusie: niet goed, vervangen...
Linker bevestigingsbout los.
Slangetje aan de bovenkant lostrekken.
Slang bovenzijde luchtfiltertrommel - motorblok los.
Luchtfilterdeksel losmaken.
Klemmen los.
Deksel er af.
Bout aan de rechterkant van het luchtfilterhuis los.
Slangen aan de onderkant losmaken (trekken).
...en het hele luchtfilterhuis kan er uit.
En zo ziet het er aan de bovenkant uit.
---volgende keer meer---

1 opmerking:

  1. jouw EGR is geen EGR.

    dit is alleen een buis zodat je warme lucht aanzuigt en dus niet als het koud is je gasklep in de carburateur bevriest.

    BeantwoordenVerwijderen