zondag 16 januari 2011

Koppakking vervangen, stap-voor-stap. Deel III: de omgeving van de kop demonteren.


De kop demonteren. Maar wat is nu eigenlijk “de kop”?
Dat is het gedeelte op de volgende foto.

“De kop” bestaat uit meerdere delen:
-         de nokkenas. Die bedient een aantal hefbomen (de “tuimelaars”) die…
-         de kleppen openen en sluiten.
-         en die kleppen zitten in een “deksel” dat boven op de cilinder zit. Die deksel heet de cilinderkop.

Omdat dit een viercilinder motor is, zitten er vier deksels (cilinderkoppen) op een rijtje, in één metalen behuizing..
En dat is een beetje verwarrend, want die metalen behuizing met de vier cilinderkoppen daarin heet “de kop”.

Wij gaan de hele kop verwijderen, want we willen bij de pakking tussen het “onderblok” en de kop komen. Het onderblok is het gedeelte waar de cilinders en de zuigers in zitten.

Ben je er nog? :-D
Goed, dan gaan we verder met de fotohandleiding.

Dit is een bovenaanzicht van "de kop".
Een klik op de foto levert je een vergroting op.
De kleuren:
- geel = de distributieketting. Die komen we later weer tegen;
- rood = een tuimelaar, zo'n hefboom die de klep open maakt en dicht doet;
- blauw - twee van de tien (eigenlijk elf) kopbouten. Die zitten dwars door kop in het onderblok vastgeschroefd;
- groen = een stuk van de nokkenas. De nokken bewegen de tuimelaars op-en-neer.
Nog wat meer uitleg, dat maakt het gemakkelijker om te begrijpen wat we doen.
- geel = de slang waardoor de koelvloeistof van de radiateur naar de motor stroomt;
- blauw = de benzinepomp;
- groen = de aandrijving van de benzinepomp: een heftboompje (links in het groene gedeelte) dat over een wiel loopt waarvan het gat niet in het midden (voor de liefhebbers van puzzelwoorden: excentrisch :-). Daardoor beweegt het armpje op en neer en drijft zo de benzinepomp aan. Eigenlijk heel simpel. Maar ook heel vernuftig;
- rood: de al eerder genoemde distributieketting.
Volgende stap: de drie slangen van de benzinepomp afkoppelen. Allemaal netjes gelabelled...
Weg met de aansluitslang die de radiateur met de motor verbindt.
Slangklem losschroeven en losnemen.
De twee bouten die de benzinepomp aan de kop verbinden er uit.
...en de pomp met de hefboom kan er uit.
 Zoals je ziet kan er geen vuil meer onder de nagels komen, die ruimte is al vol ;-)
...en dit blijft dit er over.
Een interessante foto, want hier zie je het doel van onze werkzaamheden, de koppakking. Dat is het dunne zwarte streepje dat je in het rood omcirkelde vlak ziet.
Maar je ziet nog meer:
- de benzineslangen zitten aan het inlaatspruitstuk vast, en dat blijf aan de kop zitten. De benzineleidingen moeten dus losgemaakt worden, en dat zie je in de gele "cirkel" gebeuren;
- de wet van de communicerende vaten werkt nog steeds, en daarom blijf er koelvloeistof uit de motor lopen. Dat gebeurt met mooie druppels, en dat zie in het groene vlak.

Dan is het tijd voor het loshalen van de "Bypass hose" (in het geel): als er niet gekoeld hoeft te worden stroomt de koelvloeistof meteen terug naar de radiateur.
Loshalen: slangenklem losschroeven en de slang er draaiend aftrekken.
Het groene gedeelte is het inlaatspruitstuk.
En toen waren we dat gedruppel van de koelvloeistof zat. Aftappen dus maar. Op z'n LandCruisers: kraantje los en leeglopen. Lekker simpel.
Tijd om te pauzeren en de pakkingset eens te bekijken. Dat zijn er véél.
En dit is ons "objet du désir": de nieuwe koppakking.
De bijgevoegde beschrijving levert interessante informatie op, waaronder de cilinderdiameter (92 mm), de volgorde waarop je de kopbouten moet aandraaien en de aanhaalmomenten. Daarover later meer.
Een klik op de foto levert een (hele grote) vergroting op.
Ondertussen zit er nog iets in de weg aan de rechterkant van het motorblok: de pomp van de stuurbekrachtiging (in het geel). Weg er mee dus.
Als je deze bout losdraait, dan kun je de poelie (=wiel met een inkeping voor de V-snaar aan de buitenkant) losmaken en  naar rechts schuiven, dan kan de V-snaar die er overheen loopt er af.
Vervolgens gaan de bouten van de stuurbekrachtigingpomp er uit, en kan de pomp er in zijn geheel af.
Dat zie je hier.
En dan is het de beurt aan de uitlaat. Aan de rechtskant van de kop zit het spruitstuk vast. Iedere cilinder heeft z'n eigen uitlaat, en het uitlaatspruitstuk maakt van die vier buizen één buis. Dat is de uitlaat...
Zo'n uitlaatspruitstuk (in het rode deel zie je de aansluiting op de kop) is een béétje heet, vandaar dat er een soort afschermplaat voor zit: een hitteschild (geel).
Het hitteschild (geel) is los. Het spruitstuk is in volle glorie zichtbaar.
En als je de moeren van het spruitstuk er af draait, dan kun je het spruitstuk naar voren trekken.
---volgende keer meer---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten